Estland 1918 - 1920 |
|||||||||||||||
Historie |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Rejsen til Estland (2) - Finland |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
31. marts 1919 - efter 6 døgns sejlads gennem Østersøen - via Ålandsøerne - og til sidst i langsom konvojfart efter isbryderen Tarmo, ankom S/S Merkur endelig til havnebyen Hangö i Finland. Her blev mandskab og korpsets omfattende forsyninger af bla. danske fødevare, omlastet til jernbanevogne før den videre togrejse gennem Sydfinland til Helsingfors. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
I Helsingfors gjorde korpset et kort ophold, igen blev alle de medbragte forsyninger omlæsset - nu fra godsvogne til den finske isbryder Väinämöinen - som skulle fragte korpset gennem ishindringerne over den Finske Bugt til den estiske hovedstad Tallinn. Under det korte opholdet i Helsingfors aflagde kaptajn Borgelin - chef for DBAC's 1. Kompagni - besøg hos den finske rigsforstander General Mannerheim. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
Kl. 10.00 om formiddagen den 3. April 1919 afgik DBAC ombord på isbryderen Väinämöinen fra Helsingfors mod Tallinn - en overfart som normalt varede omkring 3 timer. Imidlertid var isvinteren i den finske bugt netop i disse dage på sit højeste og isbryderen måtte kæmpe sig vej i 11 timer før det danske korps kunne sætte fod i Estland. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
Helsingfors 12. April 1919 Kære Lilian ! |
Selv om flere kilder angiver 3. April 1919 som dagen for DBAC's ankomst til Estland, må der i de efterfølgende dage været sket yderligere transporter af mandskab og materiel fra Helsingfors til Tallinn. Ovenstående brevkort dateret i Helsingfors den 12. April, omtaler en forestående isbrydersejlads til Estland. Ishindringerne i den Finske Bugt lettede omkring den 20. April - hvorefter der kunne sejles mellem Estland og Finland unden isbryder-assistance. |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
|
1. Fændrik Sørensen (203) |
7. Løjtnant Kofoed (202) |
Revised: 25/5/02.